Att försöka ändra sitt beteende o vara lite vänlig och hjälpsam är inte lätt...
Nyss ringde jag 3 gånger till 11414 ang en "Älva" (berusad allmän plats) och satt cirkus 20 minuter per gång innan jag fick prata med centralen Karlstad...
Personen i fråga lullade omkring våran loftgång berusad av allt annat än alkohol och pratade med sina kompisar i skallen. Var sen flera gånger i vägen för bilar som fick tvärnita. Ok, jag kunde ha blundat och strunta i det med tanke på att jag behöver sova innan nattpasset... Men tänkte samtidigt att det vore synd om eventuell påkörande bilist med trauma och skit som påföljd.
Nu har det gått en timme sen jag äntligen fick prata med telefonist som skulle vidarebefordra info till Säfflepolisen efter hon fått mitt nummer... Endera har dom hittat GM halvvägs till Karlstad, dit denne säkert skulle hinna medans jag försökte bistå med min telefonhjälp till vederbörande.
Nu undrar jag, ni som jobbar inom polisen:
Är det så jävla svårt att ringa direkt till en patrull i närområdet ist för att förlora dyrbar tid på att stå i telefonkö och bli skickad fram och tillbaka?!
Om det är möjligt redan och jag missat det, ber jag så klart om ursäkt och skäms!
Jag förstår problemet med personalbrist och allt det där, men varför 2 telefonväxlar (minst) när någon kan bli ihjälkörd, överfallen, misshandlad eller what ever när mobilnummer till närmaste bil i stan skulle förhindra mycket skit?
Samma sak för några år sen då jag ringde ang inbrott i DV verksamhets lokaler nedanför oss. De som jobbar där har redan problem med sina egna psyken, utan att de ska behöva komma på måndag morgon o mötas av synen av krossat glas, trasig inredning, blod och vetskapen att världen omkring dom blivit ännu lite osäkrare och svårare att förstå...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar